پیشنهاد عجیب مناظره!

رفتارها و عکس العمل‌های مسئولان اجرایی کشور شکل و شمایل عجیبی پیدا کرده است. به نظر می‌رسد آستانه تحمل مسئولان نه تنها نسبت به منتقدان و رسانه‌ها کم شده بلکه این کم تحملی به روابط بین دستگاهی نیز سرایت کرده است.
نمونه اخیر این رفتار، واکنش‌هایی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت به گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال 95 نشان داده‌اند.
سازمان برنامه و بودجه به محض انتشار گزارش تفریغ بودجه، توضیحات مفصلی در قالب یک پاسخ مکتوب برای تمام رسانه‌ها ارسال کرد که بازتاب مناسبی هم داشت. پس از آن در قالب یک نشست خبری، محمدباقر نوبخت و بیژن زنگنه به اتهامات پاسخ دادند. همزمان رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی هم همان توضیحات را تکرار کرد. استدلال سازمان برنامه برای این حجم از پاسخگویی، این است که دیوان محاسبات در جریان تهیه گزارش تفریغ بودجه از این سازمان و دستگاه‌های دیگر دربره ابهامات، سوال نکرده و گزارش نهایی را منتشر کرده است. بنابر این باید به صورت علنی و عمومی به ابهامات و شائبه‌های بوجود آمده پاسخ داده شود. اگر آنچه مسئولان سازمان برنامه درباره شیوه تهیه گزارش تفریغ درست باشد و استعلامی از سوی دیوان محاسبات درباره ابهامات انجام نگرفته طبیعی است که این حق دولت خواهد بود از امکانات رسانه‌ها برای توضیح و تبیین و دفاع از عملکرد خود استفاده کند چنانکه این کار را هم در بالاترین حد خود طی روزهای اخیر انجام داده است. تا اینجای ماجرا چندان عجیب نیست ولی خبری منتشر شد که سازمان برنامه، مسئولان دیوان محاسبات را به مناظره! عمومی درباره گزارش تفریغ فراخوانده است! سوال و ایراد اینجاست که آیا اساساً موضوعی از جنس گزارش تفریغ بودجه و اختلافات دو دستگاه حاکمیتی در مورد آن، باید در قالب مناظره حل و فصل شود؟! آیا چنین اختلافاتی از نوع مسائل سیاسی یا فکری است که بتوان و شایسته باشد بر سر آنها مناظره کرد؟ چنین رفتارهایی آیا نشانه کم تحملی مسئولان اجرایی نیست؟
تردیدی نیست که افکار عمومی باید بداند بر سر بودجه چه آمده و چگونه هزینه شده است و اساساً فلسفه تهیه گزارش تفریغ بودجه هم همین ضرورت است. اختلاف بر سر مفاد این گزارش هم چندان بی‌سابقه نیست ولی تا به حال سابقه نداشته این اختلافات که عموماً ناشی از موارد فنی و تخصصی است در چارچوب مناظره حل و فصل شود چرا که جز ایجاد التهاب در جامعه ثمره دیگری ندارد.
به تمامی مسئولان خصوصاً سازمان برنامه، دیوان محاسبات و... توصیه می‌کنیم اختلافات را به صورت تخصصی و حرفه‌ای به دور از هیجان و جنجال حل کنند و پس از آن نتیجه را حتماً به صورت شفاف به افکار عمومی اعلام نمایند.
سایر اخبار این روزنامه
دعوت پژو فرانسه از ایران برای مشارکت در پروژه الجزایر رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه: هدف امریکا از انتقال داعش به افغانستان توجیه حضور خود درمنطقه است نوربخش: 21 هزار میلیارد ریال عیدی برای مستمری بگیران پیش‌بینی شده است در بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید شد: حذف انگیزه‌های شخصی و جناحی از ساحت اتحادیه تظاهرات گسترده علیه رژیم آل خلیفه در آستانه هفتمین سالگرد انقلاب مردم بحرین کابل: ازاین پس صلح را باید در میدان جنگ جستجو کرد هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی آمریکا و لانه گذاری داعش در افغانستان 1145 طرح گازرسانی دهه فجر در کشور بهره‌برداری می‌شود دکتر عراقچی: هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای نه رفع تحریم‌ها بلکه تثبیت حق مسلم ملت ایران بود در پی حمله شبه نظامیان تحت حمایت امارات "عدن"، مرکز دولت منصور هادی سقوط کرد آغاز مذاکرات ملی سوریه در سوچی با پیام پوتین و سخنان لاوروف معمای رد کلیات لایحه بودجه 97 در مجلس بیانیه دیوان محاسبات درباره درخواست مسئولین برخی از دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری مناظره رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: نحوه بازدید 10 نماینده مجلس از زندان اوین تشریح شد وزیر نیرو: برای تامین 200 ساعت اوج مصرف برق در تابستان، سالانه هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود پیشنهاد عجیب مناظره!